Schindlers PORT-teknik revolutionerar vetenskapen bakom optimering av trafikflödet genom en byggnad samtidigt som den erbjuder personlig service och behörighetskontroll.
Att skapa en perfekt serviceupplevelse är en ganska stor utmaning i en modern anläggning där varje enskild resa kan innebära användning av ett eller flera vertikala transportmedel, åtkomst till säkra områden, navigering till okända kontor och så vidare – samtidigt som du bara vill vara framme på din destination och komma igång med jobbet.
Med Schindlers PORT-teknik och Personal Transit Management-systemet är resenärernas enda krav att helt enkelt kommunicera sin identitet och önskade destination vid en PORT-terminal. PORT tar hand om resten genom att planera och genomföra en sömlös resa med en optimal rutt som utformats för att ta kortast möjliga tid att genomföra.
Bland standardfunktionerna som ingår i PORT-systemet finns ett antal avancerade alternativ för att ytterligare skräddarsy systemet efter dina behov.
PORT-tekniken utvecklades för att ta användningen av barriärer vid åtkomstkontroll till byggnader till en helt ny nivå. Med PORT kan inte bara varje person som vill få åtkomst verifieras som behörig, utan en hiss för deras föredragna destinationsvåning kan beställas, och hissens identitet kommuniceras, precis vid barriären. Och eftersom det är PORT-systemet vi pratar om kan vi garantera att hissen erbjuder bästa möjliga resa i de aktuella trafikförhållandena.
Varje PORT-terminal är utrustad med en avläsare som kan kommunicera med alla kompatibla RFID-enheter, oavsett om det handlar om ett enkelt passerkort eller en smartphone. Systemet kan användas för att tillhandahålla speciella funktioner under normal hissdrift eller, om PORT-enheten är inbyggd i en barriär, för att tillhandahålla ett system för behörighetskontroll som är helt integrerat med hissarna.
Parkering kan konfigureras så att systemet använder realtidsstatistiska data för att fastställa vilka våningsplan som sannolikt efterfrågas mest under den aktuella tidsperioden. Hissarna parkeras sedan utifrån dessa beräkningar. Alternativt kan kunden ange förinställningar för parkeringsnivåerna.
När PORT-terminalen används tillsammans med en barriär förhindrar denna funktion att en användare skickar tillbaka sitt kort över barriären för att underlätta inträde för en annan person, genom att ogiltigförklara den andra transaktionen vid denna barriär eller alla andra barriärer i närheten.
Denna tillvalsfunktion avskräcker passagerare från att gå in i en hiss, till exempel tillsammans med en kollega, utan att identifiera sig. Om en passagerare går in i en hiss utan att identifiera sig medför det sanktioneringar för passageraren vid nästa användning av ID-brickan. Sanktionen kan bestå av allt ifrån ett varningsmeddelande på PORT-skärmen till en återställning av ID-brickan vid säkerhetsdisken i lobbyn.
I många höga byggnader vill man maximera användningen av hisschakten genom att använda dubbeldäckarhissar. Med konventionella system kan dubbeldäckarhissar visa sig vara mycket frustrerande för användaren, till exempel om en hiss på nedre däck stannar upprepade gånger på grund av ett servicebehov på övre däck, eller om det råder förvirring om vilken hiss man ska välja i lobbyn. Med PORT-tekniken uppstår inga sådana problem. Eftersom vi känner till alla passagerare och deras destinationer i förväg stannar dubbeldäckarhissarna inte oftare än enkeldäckshissar. Dessutom eliminerar PORT-skärmens avancerade signalering risken för att passagerarna blir förvirrade.
Skytteltransport mellan två våningar kan verka som den enklaste formen av hissdrift. Men faktum är att om skytteltransporten inte är optimerad finns det risk att mycket färre personer transporteras än den teoretiska kapaciteten, vilket orsakar långa väntetider. PORT Technology Shuttle-styrningen använder verktyg för utvärdering av passagerarvolymen för att skapa ett avancerat servicemönster som hela tiden maximerar flödet genom systemet och samtidigt minimerar väntetiderna.
I en takvåningslobby där passagerare levereras till området med hissar från huvudlobbyn och sedan stiger ombord i hissar till högre våningar finns det alltid en risk för att hissarna blir överfulla. Genom att jämföra antalet personer som levereras till takvåningslobbyn med antalet personer som lämnar området noterar systemet om risken uppstår, och minskar då leveransfrekvensen tills det finns tillräckligt med utrymme i området.
Eftersom PORT-tekniken vet vilka som levererats till varje våning kan den bygga upp en bild av fördelningen av individerna på varje våning. Om en nödsituation uppstår kan systemet bestämma vilka våningar som kan evakueras via trapphusen utan överbeläggning och råda de boende att ta trapporna med hjälp av skärmen. På andra våningar kan systemet erbjuda evakuering via hiss, och, eftersom det registrerat alla individer på våningsplanen kan det skicka tillräckligt många hissar för att transportera alla från en specifik våning samtidigt för att undvika panik.
Under normala förhållanden är hissen konfigurerad för att tillhandahålla användarna med optimal service. Det kan dock uppstå tillfällen när detta inte är möjligt, t.ex. om ett ovanligt stort antal besökare är i byggnaden eller när många hissar är tagna ur drift (t.ex. på grund av ombyggnationer). PORT-teknikens avancerade kommunikationsfunktioner kan då användas för att instruera passagerare att antingen gå ner en trappa för att möta sin hiss, eller för att meddela passagerarna att de levereras en våning ovanför sin destination. Detta skulle göras för att kombinera nödvändiga stopp och därigenom avsevärt öka hanteringskapaciteten, eftersom hissarna då snabbare blir tillgängliga.
Under perioder med glesare trafik tilldelas enskilda passagerare "individuella" hissar av ett konventionellt hissystem, i syfte att minimera väntetiderna. Eftersom en hisskorg är balanserad när den bär halva sin märklast innebär det att många resor sker med helt obalanserad last, vilket medför en högre energiförbrukning. I ECO-läge planeras resor under perioder med mindre trafik för att möjliggöra rimliga väntetider snarare än minimala väntetider. Detta innebär att alla hissar inte behövs, vilket ger betydande energibesparingar som ökas genom att antalet passagerare per hiss ställs in så nära den balanserade lasten som möjligt.
För kunder som behöver detaljerad information om driften av deras system finns ett heltäckande rapporteringspaket.
PORT är särskilt lämpat för stora hissgrupper eller raka konfigurationer i tung trafikerade kommersiella byggnader, och kan både öka hanteringskapaciteten och minska restiderna med upp till 35 %.
PORT minskar trängseln både i lobbyn och inne i hissen genom att samla passagerare som ska till samma våning i en grupp. PORT erbjuder helt integrerad byggnadsåtkomst, och med myPORT kan du styra hissen och få åtkomst till byggnadens säkerhetssystem från din smartphone.
PORT Technology ECO övervakar trafikförhållandena kontinuerligt och håller genomsnittliga väntetider under eller på angiven nivå, samtidigt som den sparar maximalt med energi.
Med Schindlers PORT-teknik har du inte lika många begränsningar för utformningen av hissens interiör, vilket ger dig större frihet när du designar nästa generations byggnader.
PORT-tekniken erbjuder olika sätt att resa genom byggnader utan att man någonsin behöver röra en hiss eller ens en dörr.
Klassens bästa trafikhantering
PORT Transit Management representerar en stor utökning av systemkapaciteten från den första versionen av PORT. En verkligt integrerad lösning som möjliggör säkra och bekväma resor, ända från inträdet i byggnaden till den fortsatta resan och slutligen utträdet ur byggnaden. Lösningen innehåller en rad terminaler, med specialiserade tillämpningar för besökare, parkering, dörrar, kontor och bostäder.